Do jednotlivých děl se snažím dávat kus sebe, říká designér, jehož díla obletěla svět

Alka Hájková

Kříšťálová díla | Foto: se souhlasem Lukáš Jabůrek
Facebook
Twitter
WhatsApp
Picture of Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Křišťálová krása. Nejen u nás, ale také ve světě velmi ceněné sklářské řemeslo. Jeho tradici obnovil ve svém sklářském studiu v Ústeckém kraji světoznámý designér Lukáš Jabůrek. Krásné kousky z křišťálu vlastní i indická princezna. Jak vznikají jednotlivá díla vysvětluje designér exkluzivně pro VIPosobnosti.cz.

Designér Lukáš Jabůrek | Foto: se souhlasem Lukáš Jabůrek

Pane Jabůrku, vaše jméno je ve sklářském oboru dobře známé…

Před otevřením sklářského studia jsem pracoval 11 let v Moseru v Karlových Varech z toho sedm let jako umělecký ředitel. Teď dokončuji svou vlastní brusičskou dílnu a studio v Jirkově na kraji Chomutova, kde už nyní vznikají nová autorská díla a různé projekty, které řeším od samotného nápadu, přes kresby a vizualizace až po finální realizace na míru klientovi.

Kde se taví a následně formují?

Vlastní sklářskou huť nemám, jen tzv. studené techniky. Proto spolupracuji s většinou skláren v Čechách a na Moravě, kde si pronajímám kapacity. A právě tady vznikají polotovary a základní tvary, které pak brousím a dokončuji podle svých představ už u sebe ve studiu.

Co vše je ve vašem studiu k vidění?

Zájemci můžou navštívit brusičskou dílnu a sami si vyzkoušet toto řemeslo, jeho náročnost, technické postupy a procesy, jakými vznikají různé sklářské kousky, křišťálová díla i náročné projekty. Jednotlivé postupy jsou dané, nedají se urychlit, ani přeskočit. Musíte poctivě a trpělivě vše s každým kusem projít. Zároveň mám ve studiu celou škálu mého autorského skla od nápojových a dekorativních kolekcí, přes limitované unikátní vázy a objekty až po různé projekty pro náročné klienty nebo strojní výrobu skla. Do jednotlivých kusů se snažím dávat kus sebe, poctivé sklářské řemeslo a jistou pokoru k němu, aby si každý kus nesl svůj vlastní příběh.

Jak vlastně vzniká takové dílo?

Buď máte zadání od klienta a od toho se odvíjíte nebo tvoříte své vlastní autorské sklo a víte, co chcete. Tedy většinou. Na základě daného projektu si pronajmu sklářskou kapacitu, tým zkušených sklářů, se kterým pak spolupracuji na realizaci. Výběr týmu sklářů, či sklárny se odvíjí podle toho, co potřebujete vyrobit- nápojové sklo, těžké vázy, svítidla nebo tavené plastiky a objekty.  Některé vázy váží na sklářské píšťale i 25 kg a to už je dost fyzicky náročné. Jiné vázy jsou zase náročné technicky, to znamená, že jednu vyrábí tým sklářů i více než dvě hodiny.

Stojíte pokaždé u zrodu vašich děl?

Ano, jsem téměř u každého vzorování ve sklárně, protože bez toho to prostě nejde. Často řešíte problémy při výrobě, musíte rychle reagovat a řešení najít co nejdříve, protože to stojí spoustu peněz.

Je v dnešní době mezi uměleckými skláři velká konkurence?

Velká konkurence je mezi designéry, kterých je opravdu hodně. Ale šikovných řemeslníků je velmi málo. Je po nich vysoká poptávka nejen u nás, ale i ze zahraničí. Proto spousta zahraničních výtvarníků a firem vyhledává české skláře a brusiče.

Vaše díla se vystavují v mnoha zemích světa… Během mého pobytu v Indii jsem si všimla, že je o ně zájem i tady v Orientu. Indická princezna Jeet Nabha, která má doma několik vašich kousků, obdivovala právě vaši hrušku.

Jsem rád, že o moje práce je zájem i v těchto částech světa a velmi si toho vážím. Poslední rok jsem měl výstavy v Bulharsku, Maďarsku a na Slovensku. Klienty mám v USA, Kanadě, Taiwanu, ale i v Ázerbájdžánu a Jižní Koreji. Z Evropy pak dodávám do Anglie a Švýcarska. Je to velká zodpovědnost, ale zároveň radost.

Hrušky Lukáše Jabůrka | Foto: se souhlasem Lukáš Jabůrek

Které produkty patří k nejoblíbenějším?

Jsou to především broušené křišťálové vázy a objekty, ale i nápojová kolekce Dolce Vita nebo unikáty, které jsou v limitu pouze jednoho kusu.

Co je pro vás na této práci nejhezčí?

Nejhezčí je řemeslo, díla která vám vznikají přímo pod rukama. Sklo brousím 25 let a neustále se učím něco nového. Zdokonalovat práci, aby každý kus byl co nejkvalitnější. Pouze tehdy vám klient věří a je ochoten do vaší práce investovat peníze.