Delegovat můžete nejen svoji práci. Vzpomínáte na Pretty Woman?

Autor: Jan Čížek

Facebook
Twitter
WhatsApp
Picture of Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Jednou z důležitých dovedností úspěšného lídra je umět přenést zodpovědnost na své zaměstnance.  Co vše můžete delegováním získat, ale i ztratit?

Správným delegováním získává manažer čas pro vykonávání důležitějších úkolů, které nejsou, nemůžou být v kompetenci zaměstanců. Jejich správným rozdělením  tak získává potřebný čas, ale i respekt. Rozdat jednotlivé úkoly vyžaduje od šéfa velmi dobrou znalost svých podřízených. Tedy přesně vědět, jaký zaměstnanec má potřebné znalosti, dovednosti pro určitý druh práce. „Aby manažer dosáhl správného výsledku, musí umět úkol správně vysvětlit a předat kompetentní osobě. Důležité je zdůraznit, jaký význam a výsledek jejich práce bude mít, proto, aby neměli pocit, že svoji práci dělají zbytečně a za někoho. Úkoly předávejte jen v písemné podobě. Sepište je jasně a stručně. Přidejte k nim předpokládané datum ukončení,“ vysvětluje Alka Hájková, poradkyně v oblasti profesního růstu.

K delegování patří stanovení správného cíle i načasování. Tady je důležitý správný odhad. Vyhneme se tak stresu a konfliktu. Důležitá je také průběžná kontrola. Šéf tak získá nejen přehled, v jaké fázi se zadání úkolu nachází, ale může pomoc s dílčími problémy. Měl by vyžadovat zpětnou vazbu i komunikaci nad úkolem. Se právným vykonáním zadané práce by mělo souviset i finační ohodnocení. Motivace je velmi důležitou součástí úspěchu.

Delegování by nemělo být o manipulaci. ‚Udělejte to jak uznáte za vhodné, já vám důvěřuji‘ a víc se nezajímat. Hlavně že ubylo práce. „Za každého, tedy i šéfa mluví především výsledky. Pokud nezadá úkol správně a podřízený si s ním neví rady, nemůže očekávat úspěch. Šéf, který je chaotický, sám neovládá timemanagement, své emoce, je vystresovaný, nemůže být dobrým lídrem a autority se od svých zaměstnanců těžko dočká. Přenést pravomoci a vyžadovat jejich správné zvládnutí je umění. Je to otázkou kontroly, odhadu lidí, empatie, sociální i emoční inteligence, tedy umění vycházet s lidmi,“ popisuje poradkyně v oblasti profesního růstu Alka Hájková.

Delegovat můžete nejen svoji práci, ale také přemýšlení. Pamatujete na větu, kterou ve filmu Pretty Woman pronesl Richard Gere? „Platím si tě za to, aby si za mě přemýšlel,“ řekl svému právníkovi úspěšný miliardář. Ti, kteří toto neovládají, nemůžou být dobrými lídry a pracovat pod nimi je pro zaměstnance ‚za trest‘. Kvalitní firmy nabízí různé kurzy, které umožní jejich zaměstatncům průběžné vzdělávání v různých oblastech osobního i profesního růstu. Důležitý je dlouhodobý efekt, příjemná atmosféra na pracovišti i fakt, že šéf nemusí mít vše na 100 pct. pod kontrolou. Vybrat si správné podřízené a spolupracovníky je základ úspěchu. „Měl jsem štěstí na lidi,“ říkával zpěvák Karel Gott a nemýlil se. „Velmi dobře nás finančně ohodnotil a nevadilo mu, že mívali někdy větší potlesk než on sám,“ zavzpomínal Ladislav Štaidl.

Strach, že šéfa může někdo služebně přeskočit svědčí o jeho profesní nejistotě, kterou zaměstnaci vycítí a někdy rádi využijí ve svůj prospěch.

0