Čeká vás nová smlouva na elektřinu? Ověřte si nejen fixaci ceny

Foto: Pixabay
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Zákazníci Bohemia Energy hledají po jejím krachu nové dodavatele. Podle čeho je potřeba pečlivě vybrat nového, s kým řešit poplatky, jak se projeví odpuštění DPH ve vyúčtování? Pro VIPosobnosti.cz vysvětluje tiskový mluvčí ČEZ, Roman Gazdík.

Téměř milión lidí hledá nového dodavatel elektřiny. Na koho se mají klienti přesně obrátit, o čem jednat a jak uzavřít smlouvu tak, aby nebyla nevýhodná?

Ať určitě nenechávají výběr nového obchodníka na pozdější dobu. U dodavatele poslední instance sice mohou zůstat až 6 měsíců a o energie nepřijdou, ale zaplatí mnohem vyšší cenu, protože je zde předpoklad pouze krátkodobé smlouvy.  Řada obchodníků nabízí uzavření smlouvy on-line a nemusí tak nikam chodit ani volat.

Bou vědět, na koho se přesně obrátit, o čem jednat, jak uzavřít smlouvu, aby nebyla nevýhodná?

Lidé mohou samozřejmě uzavřít smlouvu s jakýmkoliv dodavatelem, ale apelujeme na zákazníky zvažující výběr nového dodavatele, aby pečlivě zvážili všechny smluvní i obchodní podmínky. Zejména, aby si u dodavatele ověřili, zda smlouva na dobu určitou opravdu znamená fixaci ceny na celé období bez možnosti jednostranné výpovědi od dodavatele. ERÚ zároveň varuje před ceníky navázanými na spotové ceny na burze. V posledních dnech také vycítili svou šanci stávající energošmejdi i nově vznikající neseriózní subjekty. Není tak nouze o nabídku „tajných“ ceníků, nátlakové nabídky k uzavírání smluv po telefonu nebo dokonce návštěvy zákazníků v jejich domovech za účelem uzavírání nevýhodných smluv.

Lidé neví, jestli nepřijdou o zálohy, kdo jim bude garantovat, že jim budou přeplatky i zálohy vráceny?

Veškeré přeplatky u ČEZ jsou a budou samozřejmě vráceny. V případě končících dodavatelů je toto nutné řešit přímo s nimi. To, že obchodník pozbyl licenci na obchod s energiemi neznamená, že nemusí dostát svým závazkům.

Vysoké zálohy, které nyní platí u náhradních dodavatelů, jsou pro mnohé likvidační. Co se s tím dá dělat?

Důležité je co nejdříve si najít nového obchodníka a s ním si sjednat standardní zálohy. Ty by měly odpovídat roční spotřebě. U nejběžnějších sazeb jako D02 jsou zálohy v režimu DPI v průměru 1700 korun měsíčně, ale i tak přechodem na standardní produkt odběratel ušetří. Doporučujeme k přechodu používat zejména online formulář, který je intuitivní a stačí pouze zadat pouze osobní a kontaktní údaje a EAN (pozn. – 18místné identifikační číslo odběrného místa, které najde zákazník ve smlouvě nebo na faktuře původního obchodníka, případně v dopise o zahájení dodávky elektřiny dodavatelem poslední instance). Formulář je skutečně velmi jednoduchý. Pro odběratele, kteří nejsou zvyklí uzavírat smlouvy online, doporučujeme využít například pomoci někoho z rodiny nebo známého. Naše zákaznická centra nebo linky jsou nyní enormně zatíženy a online formulář je skutečně nejjednodušší cesta jak pro zákazníka, tak pro zpracování přechodu.

Vláda hovoří o odpuštění DPH na elektřinu a plyn. Jak to, resp. podle čeho to v platbách, vyúčtování lidé, firmy přesně zjistí?

„Odpuštění“ DPH za měsíce listopad a prosinec bude to zohledněno ve vyúčtování, což znamená, že za uvedené měsíce budou lidé platit částku bez DPH. Není to ale možné tak brzy zahrnout do samotných záloh. Pokud ale například lidé dostávají roční vyúčtování v lednu, bude tam už odpuštění DPH za listopad a prosinec zahrnuto.

Autor: Alena Hájková