Redaktorka
Jsem pragmatický vizionář, říká o sobě majitel Student Agency, Radim Jančura. Vlastní nespokojenost s úrovní služeb v dálkové autobusové dopravě jej přivedly k rozjezdu žlutých dálkových autobusů, které se staly fenoménem pro cestování nejen mezi Prahou a Brnem.
Jako student jsem sice dostával kapesné, ale už jsem se také chtěl postavit na vlastní nohy.
Proto jsem odjel ve 4. ročníku studia vysoké školy na brigádu do Anglie pracovat na stavbách. Abych nebyl po návratu domů závislý na rodičích, pořídil jsem si po návratu agenturu zaměřenou na hlídání dětí, která se do tří let stala největší na světě.
Student Agency se jmenuje proto, že jsem ji tehdy založil jako student. Zahraniční partneři, se kterými jednáme, si podle názvu myslí, že naší cílovou skupinou jsou studenti, takže jim musíme vysvětlovat, že to tak není. V České republice je ale naše značka již tak známá a cenná, že již nikoho ani nenapadne ptát se na obor naší činnosti.
Jako vizionář se dívám pět let dopředu. Ale považuji se za pragmatika.
Mám pocit, že mám nad vším stále 100% kontrolu. Ano, mám ke svému managementu důvěru, jinak by to ani nešlo.
Většinu času trávím v Brně ve firmě, kde pracuji 9-10 hodin denně. Je ale pravdou, že mám skvělý tým lidí, na které se můžu spolehnout. To souvisí s naší firemní kulturou. Člověk, který k nám přichází zvenčí, je časem ovlivněn vnitřním prostředím. Hlavně mladí lidé se dokážou mnohem rychleji přizpůsobit.
Ano, neustále sleduji naše účetnictví. Sám jsem si z firmy nikdy nevzal ani jedinou korunu. Beru pouze plat. Jachtu jsem si nekoupil, luxusní obleky nenosím. V podstatě žiji prací. Jsem skromný.
Na prvním místě je zákazník. Dále mezilidské vztahy. Vedení firmy je na zaměstnance přísné. Z každého se snažíme dostat maximální výkon. Na druhou stranu musíme k nim být také vstřícní. Já osobně jsem se bohužel nikdy nenaučil chválit. Taky neumím řídit lidi, proto je pro mě důležité mít kolem sebe dobré manažery. Jsou tím prostředníkem mezi mnou a podřízenými. Je pro nás důležité, aby se zaměstnanci ztotožnili s naší firmou, žili s ní, byli vůči ní loajální. Je výhodnou, když podřízení nedělají jen to, co mají v náplni práce, ale taky něco navíc. Očekávám kreativitu, osobní přístup, nové impulzy, nápady.
Důležité jsou emoce, které zaměstnanci vnáší do své práce, tedy aby mysleli nejen hlavou, ale také srdcem. Když nemáte k práci, firmě vztah, je to na pracovních výsledcích, spokojenosti zákazníka i zaměstnance znát a to není dobře. Nakazí tím ostatní a dostávají se do negativního stresu. Stres je do určité míry důležitý, pro motivaci ale musí být pozitivní.
Pokud se přesvědčím, že jejich argumenty, názory jsou dobré, nechávám jim volnou ruku. Manažery mám jako své poradce. Oni mě znají, musí umět myslet stejně jako já a vědět, co od zaměstnanců očekávám. Je důležité, aby tito lidé mohli tímto směrem pokračovat. Rozhodně ale nechci potlačovat jejich osobnost. Každý člověk může zvenčí přinést určitý zajímavý pohled, názor, co dříve této firmě chybělo.
V minulosti jsme lpěli na tom, aby se každý vedoucí vyprofiloval zespodu, z nejnižších pozic. Každého jsme povýšili, což ale nakonec vedlo k určité myšlenkové degeneraci firmy. Logicky jsme proto přistoupili na to, že musíme do firmy přivézt lidi i zvenčí. Přesto, že jejich cena je občas vysoká, za zkušené profesionály rádi zaplatíme.
Prací. Stačí, když zaměstnanec ví, že se tady musí makat a ne kecat. Důležitá je produktivita práce. A když do prostředí, kde se takto pracuje přijde nový člověk, je nutné, aby se s tím ztotožnil. Pokud se mu to nepodaří rychle odchází. Samotný kolektiv ho sám vytlačí, protože má pocit, že pracuje za něj. Základem je usmívat se, být milý na zákazníka i na kolegy a vědět, že mě neplatí majitel, pan Jančura, ale zákazník. Naše zaměstnance stále školíme, aby zvládali komunikaci, stresové situace s klienty, ať už v autobusech, nebo při prodeji zájezdů nebo studijních pobytů v cizině.
Ano. U nás se zaměstnanci musí kontrolovat sami mezi sebou. Zvenčí je kontrolorem zákazník, který má možnost vyjádřit své názory. Zpětnou vazbu určitě máme. Například každá stevardka musí sdělovat, že pokud by cestující byli nespokojeni s ní nebo s řidičem, mohou se k jejich práci vyjádřit prostřednictvím lístečků umístěných na sedadlech, formou sms, e-mailů.
Zaměstnanec u nás musí vědět, že když něco pokazí, dozvíme se to a v zájmu firmy jsme nuceni situaci řešit. Jakmile přijde stížnost, prozkoumáme okolnosti a pokud je oprávněná, řešíme ji třeba finančním postihem.
Naše firma ekonomicky roste. Daří se nám. Budeme mít nové vlaky. Dobře se prodávají zájezdy, letenky. Zvýšili se nám obraty. Prosadili jsme vlaky v Bratislavě, což je miliardová investice.
Mám služební auto, ale samozřejmě také jezdím svými žluťásky.
Student Agency pravidelně získává ocenění Nejoblíbenější autobusový dopravce na trhu. Společnost je třetí nejobdivovanější firmou v České republice. V letošním roce hodlá Radim Jančura s vlaky RegioJet vstoupit na trh dálkové železniční dopravy a v roce 2012 pak bude provozovat regionální vlaky i na Slovensku.
Copyright 2012-2024. VIPosobnosti.cz.
Autorská práva: Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či další zpřístupňování článků, podcastů, videí a fotografií bez písemného souhlasu vydavatele, vč. sociálních sítí je zakázáno.