Redaktorka
Náš první dojem zůstává v lidech napořád. Pokud se v práci, soukromě stýkáme s lidmi častěji, mají možnost si v čase korigovat naše první setkání. Pokud máme jen jednu šanci na úspěch, buď se nám podaří zaujmout nebo ne. Někdy se chováme na poprvé spontánně, jindy se už předem postavíme do určité pózy, která je druhým nepříjemná. Co vše nás prozradí?
Některé profese mají v popisu práce začít první věty vstřícně, mile a tím nalákat, vzbudit dojem, že právě jejich produkt, služby jsou nejlepší. „Není za tím nic jiného než vykalkulovaně zaujmout. Působí to na první dobrou příjemně a líbivě,“ říká odbornice na etiketu Alka Hájková. „Delší rozmluva už ale může odkrýt, že jde jen o pár naučených frází.“
Zapůsobit, zaujmout, přesvědčit během pár vteřin je součástí prodejních dovedností. „Lidé nejdříve prodávají sami sebe, pak produkt. To je přirozené,“ vysvětluje Hájková. „Důležité je ale sledovat maličkosti, detaily, které člověka prozradí. Neverbální komunikaci, postoj, úsměv, hra s rukama atd. Určitě není na škodu se hodně ptát. I podle odpovědí poznáme, vycítíme, jestli jde jen o kalkul, který může být zahalen do diplomatické řeči.“
Lidé, kterým záleží na skvělém prvním dojmu, často znervózní, znejistí nebo naopak jsou nepřirozeně suverénní. Může to být součástí trémy, strachu i nejistoty. Snaha za každou cenu dobře zapůsobit se může nakonec otočit v jejich neprospěch. „Abychom si neudělali o druhých, kteří nás chtějí zaujmout zkreslený rychlý úsudek, je vhodné druhé více pozorovat, nacítit atmosféru, náladu i cíle s jakými nás oslovují,“ dodává Hájková
Copyright 2012-2024. VIPosobnosti.cz.
Autorská práva: Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či další zpřístupňování článků, podcastů, videí a fotografií bez písemného souhlasu vydavatele, vč. sociálních sítí je zakázáno.