Karel Havlíček: Praha a Středočeský kraj mají úplně nejhorší vedení

ing. Karel Havlíček exkluzivně pro VIPosobnosti.cz

Ministr Karel Havlíček | Foto: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Facebook
Twitter
WhatsApp
Picture of Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Přidat na Seznam.cz

Ministr obchodu a dopravy se v rozhovoru pro VIPosobnosti.cz vyjadřuje nejen k Zelené dohodě, ale také dopravnímu kolapsu v Praze. Proč za to stavební firmy nemůžou, bude potřeba další oprava D1,s jakou vizí jde Karel Havlíček do voleb?

Do jaké míry vaše ministerstvo respektuje cíle „Zelené dohody“?

My jsme proti těmto cílům. Evropská komise totiž postupuje úplně opačně. Ekologizace prostředí je v pořádku, ale chybou je, že se začíná malými vozidly, případně náklaďáky, zatímco největší problém v dopravě je jednoznačně v zaoceánských lodích a letadlech. Již jsem napsal dopis evropským komisařům, kde jsem se jasně proti jejich postupu vyhradil.

Blíží se otevření dálnice D1. Stavební práce jsou velmi drahé. Do jaké míry se to projevilo na celkové ceně rekonstrukce?

Jelikož jsme měli práce nasmlouvané dlouhodobě, zatím se to neprojevilo. Faktem je, že nové stavby částečné zvýšení cen mají, ale zatím to není tak markantní. Více to vidíme u železnic, kde se projevuje zásadní zvýšení cen ocele.

Řekněte mi, prosím, jako řidičce: Nakolik bude mít dálnice D1 po celkové rekonstrukci kvalitní povrch, aby se nemusely opravy brzy dělat znovu?

Je to velmi kvalitní práce. Garance je tam deset let. Reálně myslím, že dálnice vydrží i třicet let. Udělali jsme kompletní diagnostiku všech úseků, které se opravovaly v posledním zhruba roce a půl, a až na absolutní výjimky bylo vše v pořádku. A tam, kde jsme viděli sebemenší problém, jsme radši beton vyměnili. Pokud si dobře vzpomínám, byl to asi 100metrový úsek na 65. nebo 66. kilometru.

Co se týká dopravy, problémem je především Praha. Uzavírky jsou například na Zbraslavi, kde je problematický nájezd na okruh, ale i samotné centrum. To je naprosto nekoordinovaná oprava. Jak to vnímáte vy?

Dle mého názoru mají Praha a Středočeský kraj úplně nejhorší vedení, které kdy historicky bylo. A v dopravě se to projevuje zcela evidentně.

A vy s tím jako ministr můžete něco udělat?

Naprosté minimum, protože ministerstvo má vliv pouze na silnice 1. třídy a dálnice, tedy komunikace pod správou Ředitelství silnic a dálnic. Praha si své silnice spravuje sama a vidím zde problém, že si opravy velmi špatně naplánovala a zkoordinovala. Začali stavět v době covidové, kdy byl významně nižší provoz, a neuvědomili si, že tato doba jednou skončí. Teď od září, kdy začal nový školní rok a standardní náročný provoz, se to projevilo naplno. Důsledkem je, že je nyní Praha prakticky neprůjezdná. U středních Čech je problém trochu jiný. Tam jsou hlavní úseky v zásadě v pořádku, protože jejich rekonstrukce a opravy koordinuje Ředitelství silnic a dálnic. Problém ve Středočeském kraji je ale železniční doprava. Ta je pod správou kraje a tam bohužel pracují lidé, kteří tomu nerozumí, nezvládají to. Výsledkem je, že například zmateně ruší některé tratě, aniž by to konzultovali s Ministerstvem dopravy či s ostatními kraji. Pak dochází k situacím, že například chtějí rušit úseky, které jsme coby ministerstvo nedávno rekonstruovali, kde jsme stavěli nové mosty či nádraží. Jednají zkrátka chaoticky, necitlivě a nekoncepčně.

Tady není žádná legislativa nebo žádný úřad, který by řekl: Ne, takhle to není možné?

U železnice je to v posledních letech tak, že objednávky dopravy přešly pod kraje. Ale stát musí udržovat tratě a investovat do nich. Minulé vedení Středočeského kraje spolupracovalo s Ministerstvem dopravy a dávalo podněty, aby opravovalo tratě a nádraží, aby se zabezpečovaly přejezdy a podobně. Současné vedení kraje na to nenavázalo.

Nedávno vás trápilo konkrétně omezení tratě mezi Čisovicemi a Dobříši.

Ano. Ministerstvo dalo nedávno několik set milionů korun do oprav zastávek a nádraží na této trati. Středočeský kraj však spočítal náklady na provoz a vyšlo jim, že je ta trať prodělečná. A aniž by to projednali například s dotčenými obcemi, chtěli ji zásadně omezit. Ale prodělečná je téměř každá trať. Kdybychom měli postupovat takto, tak musíme zrušit i některé dálkové tratě pod správou Ministerstva dopravy. Nakonec pod tlakem obcí od tohoto omezení kraj upustil.

Od doby, kdy byl v Praze primátorem Pavel Bém není dostavěný okruh, Praha je ucpaná ještě více než před výstavbou tunelu Blanka… Tedy 11 let.  Myslíte, že jsou, co se oprav týká, správně nastavené priority?

Chápu, že chtějí opravovat, to bych jim nevyčítal. Ale investování do dopravy, její řízení a vše, co je s tím spojeno, je alchymie. Nejde, aby jen tak přišel nějaký politik a řekl příkazem, že to bude fungovat takhle a takhle. Já také nejsem specialista na řízení dopravy, ale mám kolem sebe lidi, kteří to dělají dobře. Ale v Praze a středních Čechách je problém, že jsou na tato místa dosazeni politici, ne odborníci. Výsledkem je zmatené rušení tratí, nedomýšlení objízdných tras, chybějící nadhled. Je nedostatek profesionálů, kteří dopravě rozumí, kteří mají zkušenosti.

Takže chybí technické profese?

Neřekl bych technické profese, ale odborníci na řízení dopravy. Nemůžeme to vyčítat stavebním firmám. Ty dostanou zakázku a staví. Neřeší objížďky a podobně. Samozřejmě sehnat technické profese také není lehké. Ale největší problém je v tom, že ten, kdo celý proces řídí, musí mít kvalitní zodpovědné lidi.

Je vůbec možné kvalitní lidi najít?

Samozřejmě, že kvalitní lidé chybí. Ale to je, jako byste řekla, že nerostou houby. Houby rostou, ale musí se umět a chtít hledat. To by malé firmy mohly říct, že nemají lidi, protože jim je sebraly větší firmy. Není to jednoduché, ale sehnat kvalitní lidi jde. Ale bohužel někde převládá politika nad odborností, to je ten problém.

Zanedlouho nás čekají volby. S jakou vizí do nich za Středočeský kraj jdete?

Musí skončit anarchie v řízení kraje. Neprojevuje se to jen ve zmíněné dopravě, ale i třeba v oblasti školství či zdravotnictví. Jsou tu například tendence rušit některé střední školy. My naopak potřebujeme střední odborné vzdělávání podporovat. Nebo další příklad: Snažíme se podpořit malé nezávislé obchůdky, zejména v obcích do 1 000 obyvatel. Dáváme jim prostřednictvím krajů dotaci až 100 tisíc korun. Všechny kraje s výjimkou Středočeského tuto podporu využívají. Jejich úkolem je jenom tu podporu zadministrovat. Ale Středočeský kraj si ani pořádně nepřečetl a nepochopil, co jim nabízíme, a odmítl nás.

Blíží se volby. Vy jste vsadil přednostně na kontaktní kampaň. Jakou zpětnou vazbu dostáváte od lidí, se kterými se setkáváte?

Mezi lidmi jsem každý den. Mluvím s podnikateli, starosty i s běžnými občany na desítkách, možná stovkách setkání. Z rozhovorů vyplynul paradox, že hodně středočeských starostů se staví proti STAN. Ani tak nejde o chyby, ty dělá každý včetně nás, ale katastrofa je, jakým způsobem současné vedení kraje s obcemi komunikuje. Jak už jsem nastínil, staví je před hotovou věc. A to je neskutečné papalášství.

Alena Hájková