Etiketa v letadle. Je tleskání pořád in?

Jan Čížek

Foto: Letiště Praha
Facebook
Twitter
WhatsApp
Picture of Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Čekání na odlet může být úmorné, a to i v případě, pokud cestujeme s dětmi. Čas si krátíme prohlídkou, nákupem v obchodech na letišti, sledováním příletů a odletů letadel i třeba četbou. Stejně jako na Zemi, také v oblacích platí určitá společenská pravidla, která nám zpříjemní náš let.

Foto: Alena Šulcová

Nástup do letadla by měla koordinovat letecká společnost. Tedy v případě, že letíte s dětmi, měli byste mít při nástupu i výstupu z letadla přednost. Dále by ji měli mít například i lidé se sníženou pohyblivostí. Do letadla se tlačit ve frontě nemá smysl, stejně bez nás neodletí, pokud se někde nezapomeneme. V turistitických třídách jsou uličky úzké, místa na sezení mají zmenšený prostor, proto dbáme na to, abychom se vzájemně netlačili. Pozdravit se se spolucestujícími ve stejné řadě by měla být samozřejmost. Stejně tak poděkování za to, že vám umožní během letu vstát a opět se posadit.

 

Vaše konverzace by měla být tiší, protože nikoho vaše zážitky, informace nezajímají. Někteří lidé si při delších letech čtou, spí a chtějí mít svůj klid, který bychom měli respektovat. Velkým nešvarem je tleskání pasažérů posádce. To, že letadlo přistálo je samozřejmostí stejně když vás autobus a vlak odveze bezpečně na zastávku. Taky netleskáte. Toto je bežné především v charterových letech. „Tleskání je určitý pozůstatek, který dnes již není aktuální. Pokud je to možné, vyvarujme se tomuto způsonu poděkovaní. Za let jste si zaplatitli, stejně jako za jiné služby. V luxusních, pravidelných linkách by tento projev byl paux-pas,“ říká poradkyně v oblasti společenského vystupování, Alka Hájková.

Foto: Letiště Praha

 

Při dovolenkových letech vedle nás nebo za nám často sedí děti, které let prožívají a dlouhé sezení je pro ně úmorné. Mají tendenci sebou vrtět, kopat zezadu do našeho sedadla, což je dlouhodobě nepříjemné. „Abychom se vyvarovali nepříjemným reakcím, je vhodné ihned zpočátku slušně požádat doprovod dítěte, zda by na to mohl dohlédnout,“ říká Hájková. „Pokud sedí dítě vedle nás, můžeme si s ním povídat. Stejně tak s dospělým, když cítíte jeho nervozitu z letu. Pokud jim to není příjemné, konverzaci ukončete“.  Jestli máte ze spolucestujících opravdu nepříjemný pocit, požádajte letušky o jiné sedadlo. Rozhodně se nepouštějte do zbytečných hádek, spory nechte na personálu. Také zklopení sedačky může být problémeme. Lidem za vámi zúžíte jejich prostor, ale můžou mít na podnose jídlo, což by se jim špatně konzumovalo. Proto i tady předem zjistěte, zda je vhodné sedadlo zklopit.

Velkým problémem na palubách letadla bývá alkohol. Jeho nepřiměřená míra obtěžuje všechny stejně jako chrápání. I tady je potřeba se obrátit na palubní personál, aby situaci vyřešil a případně nám poskytl špunty do uší. Každý pasažér si zaplatitl letenku, proto má na let stejná práva jako vy. Vše je jen o míře slušnosti, tolerance a domluvě.

19