
Redaktorka
Kdy jsou letenky nejlacinější, co dělat, když nestihnete navatující let, jaké jsou limity nadměrných zavazadel, kdy může zvíře s vámi na palbu? Upřednosňujete komforní a klidné lety? Právě o ně se vám postará cestovní agentura FLY4SPORT, zaměřena nejen na sportovce. Majitel Ota Zima nasbíral své zkušenosti v ČSA. Jak sám o sobě říká je blázen do letectví, má obchodního ducha i silný tah na branku. V rozhovoru pro VIPosobnosti.cz mluví nejen o tom, že najít fajn letenku za dobrou cenu je někdy bojovka. Jeho velkým koníčkem je samozřejmě sport, především cyklistika. Ve volném čase se vydává i na lyže nebo mořské vlny.

Pane Zimo, Fly4Sport je dnes úspěšnou agenturou prodávající letenky. Kde jste nasbíral první zkušenosti?
V Českých aeroliniích, do kterých jsem nastoupil po studiích na ČVUT, Fakultě dopravní a po 2 letech studia angličtiny v Austrálii. ČSA mi daly základ všeho. V roce 2012 to byla společnost která se vzpamatovávala po krizi, která pak ještě jednou přišla, ale přesto jsem odcházel na podzim 2019 z dobře fungující a stabilní aerolinky. ČSA mě naučilo pohybovat se, orientovat ve světě letenek, českého trhu i obchodního jednání s velkými i menšími zákazníky. Navíc tam byl super kolektiv kolegů, se kterými jsem pořád ve spojení, ať už soukromě nebo businessově :-).
Máte tedy velké zkušenosti nejen s prodej letenek. Kdy je o ně během roku největší zájem?
Tradičně to bývají prázdniny, poptávky po termínech jarních, velikonočních, letních, podzimních, ale i vánočních. Toto dobře vědí i dopravci, takže pak najít fajn letenku za dobrou cenu je někdy bojovka. Poslední dobou se ale doba zrychluje, takže klienti si žádané termíny rezervují s předstihem, více jak 5-7 měsíců předem. Je to za nejlepší možnou cenu a když je letenka alespoň částečně flexibilní, jdou do rizika rádi, za dobrou cenu.
Říká se, že v úterý brzy ráno nebo pozdě večer bývají nejlacinější. Je to tak?
Není to už tak, jako kdysi. Aktuálně se trh vyvíjí strašně rychle a hodně záleží na letence do jednotlivých destinací. Tam, kde je konkurence malá, je cena třeba stejná po celý rok. Kde je konkurence 4-6 dopravců, tak se cena vyvíjí podle aktuální dostupnosti, kapacitě a zájmu. Pro příklad: letenky na Mallorcu se dají sehnat jak s přímým letem (cca 3-4 dopravci z Prahy) nebo přestupem (další 4 dopravci), takže ve finále máte obrovský výběr. Je jen na zákazníkovi, kterou letenku si vybere, za jakou cenu a jak dlouho cesta do jeho vybrané destinace potrvá.
Kdy je nejvýhodnější obrátit se na agenturu ohledně koupi letenky a proč?
V dnešní době internetu GBPT a dalších online vymožeností, je možnost koupit letenku jednoduchá. Pokud jde o běžnou letenku z místa A do místa B, bez nutnosti zavazadel a flexibility, zvládne to každý z PC nebo mobilu. Pokud však člověk tomu nechce věnovat čas, nebo si není jistý, tak je lepší obrátit se na agenturu, která s tím má zkušenosti a klientovi pomůže. Často dávám příklad, že i běžnou letenku je lepší nechat nám, kdy s letenkou pomůžeme na 110%, protože zajistíme vše nutné okolo, zjistíme zásadní informace. Tedy pokud to cílová destinace vyžaduje. Když to jde, připravujeme i boarding passy. Klient má jedinou povinnost, a to je zaplatit nám za ni a být včas na letišti k odletu .-D
Ve finále často ušetříme zákazníkovi čas. Ten může věnovat jiným záležitostem a nemusí řešit starosti s letenkou , změnou, zpožděním, atd. Veškeré informace dostává agentura, která musí předat veškeré potřebné informace předat dál, a pokud to letenka vyžaduje, po dohodě se zákazníkem zajistit změnu, případně doladit další postup. Ke všem svým klientům máme individuální přístup, takže cokoliv, co je potřeba vyřešíme a pomůžeme s řešením nějakých problémů do 24 hodin. :-).

Často se stává, že navazující let cestující nestihnou. Co dělat?
Pokud jde o transferujícho cestujícího, je potřeba po příletu na přestupní letiště vyhledat tzv „transfer desk“ a ve zkratce říci, že předchozí let měl vinou dopravce zpoždění. Je potřeba letenku upravit, přebookovat na nejbližší možný náhradní termín.
V případě, že je celá cesta součástí jedné letenky, je přestup garantovaný dopravcem, což znamená, že o náhradní let se musí postarat dopravce, se kterým mají pokračující spoj. Problémem však může být koupě letenek u „virtuálních agentur“ na internetu, které sice nabízejí super levnou cenu, oproti ceně dopravce, ale často ta letenka bývá slepená ze dvou separé letenek. To se ale klient dozví až když je případný problém. V tomto případě není přestup garantovaný a dopravce není povinen jej předělat na nový let.
Stává se to často u letenek s low cost dopravci, kde je na papíře super spojení s hodinovým přestupem, ale ve finále se první let lehce opozdí. Pokud cestujete s odbavenými zavazadly, znamená si jej na přestupu vyzvednout a znovu odbavit a na to je prostě potřeba více času. Tohle bývá pro lidi co tolik necestují dost stresující a chápu, že pak třeba odmítají létat nebo cestovat. Základem je mít dobrou letenku, zbytečně nešetřit na maličkostech, který pak mohou zkazit zážitek z dovolené nebo jen samotné cesty.
Lidé často odlétají s nadměrnými zavazadly (předměty). Co je potřeba dodržet?
Každý dopravce má své limity na přepravu, které se odvozují od typu letadla na dané lince, možnostech odbavení a kapacitě nákladového prostoru. A ne každý dopravce odveze vše. Základní limit pro přepravu v rámci běžné letenky jsou zavazadla do max délky 220 cm, a max. součet všech tří stran 300 cm. Další limity pak mohou plynout z velikosti letadla a nákladových dveří, kam se prostě vejdou pouze omezené rozměry a když v malém Embraeru E175 budete chtít převést windsurf, tak to prostě nepůjde a musíte hledat jiná spojení. U dopravců typu Emirates, kteří mají na všech linkách velké letadla se toto neřeší, tam se jen musí dodržet max rozměry. Případně to pak poslat cargem, ale to už se bavíme o vícenásobných částkách za přepravu takovýchto zavazadel. Nejčastěji vozíme kola, surfy, kity, kajaky. Každé sportovní i nestandardní zavazadlo musí být nahlášeno dopravci a v ideálním případě i dopravcem potvrzen, aby nedošlo k nějakým nepříjemnostem při odbavení.
Patří k nim i přeprava zvířat. Kdy je možné je mít u sebe na palubě?
Je to stejné jako u těch velkých zavazadel, každý dopravce to může mít stanovené jinak. Obecně platí, že zvíře na palubu v podobě kočky nebo malého psa, který v rámci přepravního boxu má do 8 kg a max povolené rozměry dopravcem, může být 1 ks zvířete v Business class a 1 ks v Economy. Vždycky jsem řešil otázku třeba alergii na kočky, kdyby jej někdo měl v letadle, jak se toto řeší. Ale zatím jsem žádné info nedostal, takže se to asi řeší jen změnou místa a umístění zvířete co nejdál do alergika .-)). Přeprava zvířat je zpoplatněna a je povinné ji nahlásit, mít zaplacenou v letence a schválenou dopravcem.

Vraťme se k vám. Říkal jste, že jste naučil lidi létat bussiness class? Jak se vám to podařilo?
Naučil, je asi silné slovo, spíš na evropských linkách. Pokud sportovci cestují s kolem nebo více zavazadly, je často výhodnější kupit levný tarif v Business class, kde je zahrnuta automaticky přeprava zavazadel 2x32 kg. Někteří dopravci umožňují mít jako druhý kus sportovní vybavení, takže se za něj už nemusí v případě Business letenky doplácet relativně vyšší poplatky. Výhodné to je u cenově dostupných tarifu, u dražších pak už je otázka na cestujícího, kolik je ochoten si za Business zaplatit.
V rámci business class jsou další výhody, ať už přednostní odbavení, nástup, fast track na letištích, příjemné letištní salonky, kde si člověk může občerstvit, dát si sprchu, pracovat a zpříjemnit si tak čekání na odlet. To je obrovská výhoda Business class na dlouhých letech. Pokud dopravce nabízí tzn. flat-bed sedačky, je to vysoký komfort. Musí se ale za něj i zapaltit. Ale stojí to za to a člověk do cílové destinace přijde v použitelném stavu :-). Vždy je to otázka peněz a toho, co člověk chce, nebo potřebuje. Ještě vyšší level je First class, ale to se bavíme už trochu o astronomických cenách, ale za ten zážitek to stojí. Fisrt class už má vlastní terminál, odbavení i řidiče.