Letecká linka Praha – Dillí je v jednání, říká generální ředitel Jiří Pos

redakce

Dillí | Foto: kniha PRAHA-DILLÍ, život mezi dvěma světy
Facebook
Twitter
WhatsApp
Picture of Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Díky intenzivní obnově sítě linek a úspěšné spolupráci s leteckými společnostmi se Letiště Praha přiblížilo k číslům před pandemií o rok dříve, než se předpokládalo. Tento vývoj potvrzuje úspěšnou transformaci, kterou letiště prošlo. V posledních dvanácti měsících bylo potvrzeno více než 100 nových projektů v oblasti rozvoje leteckých spojení. V rámci nadcházejícího zimního letového řádu mohou cestující vybírat spojení do více než 115 destinací. Pokračují také projekty zaměřené na rozvoj Letiště Praha.

 

 

Letiště Praha má za sebou nelehké období, kdy se muselo vyrovnat s několika faktory, které ovlivnily letecká spojení. Jednalo se o dopady pandemie, důsledky geopolitické situace či vývoj ohledně někdejšího národního dopravce – Českých aeroliniích. „Letiště Praha se za poslední roky výrazně proměnilo a zároveň prošlo úspěšnou transformací v oblasti leteckého obchodu. Výsledkem jsou zcela nová spojení a navýšení kapacit do dovolenkových destinací. Na provozní výkony roku 2019 se oproti původnímu předpokladu dostaneme již o rok dříve, v roce 2025, kdy očekáváme překročení hranice 18 milionů odbavených cestujících. Je to pro nás další impuls k urychlení již probíhající přípravy rozvojových projektů a zajištění dostatečné kapacity pro další očekávaný nárůst poptávky po letecké přepravě,“ říká Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.

Jiří Pos. Předseda představenstva Letiště Praha | Foto: Alena Šulcová

Letiště Praha očekává, že letos odbaví 16,2 milionů cestujících, což znamená nárůst o 17 % oproti roku 2023. Za posledních 12 měsíců Letiště Praha představilo 100 nových projektů, z toho 32 nových destinací, 26 nových linek a 42 navýšení kapacit/frekvencí. Tento úspěch potvrzuje i prestižní ocenění Routes World Award 2024 v kategorii letišť odbavujících 10–20 milionů cestujících ročně, které získal tým Leteckého obchodu Letiště Praha letos v říjnu v Bahrajnu. Ocenění reflektuje výsledky letiště v oblasti rozvoje leteckých spojení, marketingovou podporu a spolupráci s leteckými dopravci.

V roce 2024 Letiště Praha provozuje lety celkem 74 leteckých společností, které nabízejí spojení do 180 destinací po celém světě. Celkový počet odbavených cestujících v letošním roce odpovídá 100 % úrovně provozu ve srovnání s rokem 2019, bez zahrnutí tras do Ruska, Ukrajiny a Běloruska. Nízkonákladové aerolinky v průběhu roku přepraví 7,4 milionu cestujících, tedy 45 % z celkového počtu, což představuje nárůst o 136,4 % oproti roku 2019. Spojení s dovolenkovými destinacemi využijí 4 miliony cestujících, což činí 25 % celkového počtu a znamená nárůst o 151,6 % oproti roku 2019. Na dálkové lety připadalo 1,2 milionu cestujících, což představuje 7 % z celkového počtu a 80 % ve srovnání s rokem 2019. Českých cestujících bylo 44,5 %, zatímco v roce 2019 tento podíl činil 39,8 %.

Nedávno Letiště Praha oznámilo několik úspěšných jednání, například přímé spojení do Tallinu, Vilniusu, Abú Dhabí, Pekingu nebo Toronta. Letiště Praha se dále zaměřuje na dlouhodobé priority leteckého obchodu, jako jsou například destinace z Blízkého východu a Afriky, včetně Marrákeše, Addis Abeby nebo Tunisu. Z Asie pak například Hanoj, Bangkok, Dillí či další spojení do Číny. V rámci Ameriky probíhají jednání o spojení do Newarku, Filadelfie, Montrealu, Chicaga, Bostonu nebo Miami.

Zimní letový řád na Letišti Václava Havla Praha začne platit od 27. října 2024 a nabídne spojení do více než 115 destinací. „V rámci zimního letového řádu 2024/2025 očekáváme nárůst provozu oproti loňskému roku o 12,2 %. Tento trend je mimo jiné potvrzením nárůstu poptávky po dovolené v

exotických destinacích nebo leteckých zájezdech na hory,“ dodává Jiří Pos. V zimě mohou cestující ve srovnání s loňským rokem z Letiště Václava Havla Praha nově letět do Edinburghu, Nice, Neapole, Nantes, Glasgow, Birminghamu nebo do Atén. Přibyly také nové destinace – Liverpool, Belfast a Kayseri. Za teplem se mohou cestující nově vydat přímým spojem do Bahrajnu (Manama), Mexika (Puerto Vallarta), Kuby (Holguín) nebo do pokračujících destinací z minulých let jako Dominikánská republika (Punta Cana), Kuba (Santa Clara), Vietnam (Phu Quoc), Thajsko (Krabi), Keňa (Mombasa), Zanzibar, Omán (Salalah) nebo Kapverdy (Sal).

Podpora rozvoje letecké dopravy a samotného letiště potvrzuje také aktuální průzkum veřejného mínění společnosti IPSOS, podle kterého plánuje devět z deseti Čechů cestovat letecky i v příštím roce. Pro 80 % dotázaných je rozvoj letecké dopravy klíčový pro další ekonomický rozvoj země, což ukazuje na význam moderního a kapacitního národního letiště.

Vedle leteckého obchodu tak pokračuje realizace důležitých rozvojových projektů, které Letiště Praha představilo veřejnosti před rokem. Letiště Praha pokračuje v rozšiřování parkovacích kapacit i samotných terminálů. Mezi klíčové projekty patří nový Parkovací dům B, který bude dokončen v roce 2029. Současně probíhá příprava na rozšíření Terminálu 2 a vytvoření nového centrálního odbavovacího bodu vedle Terminálu 1, přičemž dokončení projektových studií se očekává v prvním čtvrtletí 2025. Důraz je kladen také na ekologickou udržitelnost – letiště intenzivně snižuje své emise s cílem dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2030.

 

Zdroj: Letiště Praha

1