Felix Slováček: K soprán saxofonu mě přivedl Gott

Karel Gott, Felix Slováček | Foto: se souhlasem Felixe Slováčka
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Muzikant Felix Slováček oslaví 78. narozeniny. Jeho život provází nejen ženy víno a zpěv, ale i profesionalita, která oslavence přivedla ke spolupráci s Karlem Gottem. Jak na ni umělec vzpomíná?

Umělec, Felix Slováček pochází z lékařské rodiny a po dokončení JAMU začínal svoji kariéru v Orchestru Karla Vlacha. Letos v květnu se dožívá 75. let. Jeho profesní spolupráce je na mnoho let spjata s Mistrem Karlem Gottem. Mají spolu spoustu různých zážitků, ale i uměleckých turné po světě. „Vzpomínám na naše první setkání v roce 1968. Já jsem hrával v Karlínském divadle a pozdě večer přebíhal do Violy, kde Karel zpíval. To bylo po jeho úspěšném turné v Las Vegas, kam odjel o rok dříve s pianistou Rudolfem Roklem a bratry Štaidlovými. Po návratu z Ameriky jim ale zůstal v emigraci saxofonista a Gott hledal jiného. Seznámil nás jeho textař Jirka Štaidl. Ještě před společným prvním FEST TURNÉ ´68 pro POLYDOR v Německu mě před Vánocemi Karel požádal, abych ho doprovázel. Pustil mi skladbu od amerického saxofonisty King Curtise, A Whiter Shade Of Pale, a tak mě přivedl na soprán saxofon. Mám ji dodnes ve svém repertoáru. A tehdy tak vznikla naše dlouholetá spolupráce s ním a orchestrem pod vedením Ládi Štaidla. Známe se neuvěřitelných 50 let,“ říká exkluzivně pro VIPosobnosti.cz, oslavenec Felix Slováček, který je nejen skvělý muzikant, ale také výborně zpívá.

V roce 1971 čekala celou kapelu včetně zpěváka „cvičná“ emigrace do tehdejšího Západního Německa. „Některé naše písně skončily v trezoru, přestali nás hrát v rozhlase, zakázali nám účinkovat v televizi. Všichni jsme se museli ostříhat a přestat propagovat západní trendy, například rock. Těch zákazů bylo příliš. Tady mně už došla trpělivost,“ vysvětloval Gott, který už tehdy byl v Německu velmi populární a bez problémů by tam uživil sebe i muzikanty. Na zpěváka ihned po jeho opuštění republiky zavedla StB spis o 150 stranách, který ho měl donutit k návratu domů. „Ve chvíli, kdy se mimo jiné také domovní prohlídky, výslechy blízkých staly nedílnou součástí naší emigrace, rozhodl se tehdejší prezident Gustav Husák reagovat a slíbil nám, že se můžeme bez sankcí vrátit,“ vzpomíná Felix Slováček.

Muzikanti se tak po politických intervencích a přemlouvání tehdejšího generálního tajemníka KSČ postupně vraceli z emigrace, aby se opět sešli na jednom pódiu v tehdejším Československu a dál spolupracovali téměř až do roku 1989. Ještě v dobách totality byl ale paradoxně režimem Karel Gott vyznamenán titulem Národní umělec. „Prý to je ocenění lidí. Nechce se mi o tom hloupém argumentu ani přemýšlet. Taky jsem byl pro ně socialistický hlas. Po roce 1989 po mě zase chtěli, abych ho vrátil. A komu? To jsem měl zaklepat na nějaké virtuální dveře a říct tady vracím titul?,“ komentoval tuto situaci po letech zpěvák. Felixi Slováčkovi byl udělen Zasloužilý umělec. „Nevím proč by mě měl ten titul mrzet“, řekl ke svému ocenění muzikant.

I po letech stále spolu / Foto: se souhlasem Felixe Slováčka

Společně s úžasným pianistou Rudolfem Roklem, který excelentně hrával na koncertech například Gershwinovu Rapshody in Blue, také saxofonista a klarinetista Felix Slováček dostával řadu let na koncertech od Karla Gotta prostor pro sólová vystoupení. Zpěvák si vždy potrpěl, aby jeho muzikanti podávali perfektní výkon a patřili ke špičce v oboru, což se Gottovi skvěle podařilo. „Svůj tým si velmi pečlivě vybírám. Pokud chci podat profesionální výkon, jinak to ani nejde“. Felix Slováček se stal po odchodu z Orchestru Ladislava Štaidla v roce 1986 šéfdirigentem Československého rozhlasu, který dále řídil pod názvem Big Band.

Právě Slováčkova technika, interpretace nejen světoznámých skladeb je nezaměnitelná a jedinečná. Muzikantovo sólo doprovází například legendární píseň Kdepak ty ptáčku hnízdo máš? z neméně slavné pohádky Tři oříšky pro Popelku. Hudbu k této kultovní pohádce napsal skladatel Karel Svoboda stejně jako k televiznímu seriálu, Cirkus Humberto, na motivy románu Eduarda Basse. Obě úvodní melodie, které nazpíval Karel Gott se staly obrovskými hity, dodnes uváděnými nejen u nás, ale také v německy mluvících zemích. Tyto stejnojmenné skladby má dodnes ve svém repertoáru právě Felix Slováček.

Kromě účinkování v populární, swingové či jazzové hudbě je Felix Slováček také interpretem klasického repertoáru. Úžasná je v jeho podání například interpretace skladeb Indiánská píseň lásky (Indian Love Call) či Let čmeláka, kterou v originální verzi autora Nikolaje Rimskeho Korsakovna na klavír hraje ruský skladatel a světoznámý pianista Sergei Rachmaninov. Slováčkovy melodie jsou nahrány ve více jak pětistech titulech a na téměř dvou milionech prodaných zvukových nosičů. Také tady najdeme taková světová jména skladatelů, jakými jsou například Giacomo Puccini, Gaetano Donizetti, Jacques Offenbach, Franz Schubert, Giuseppe Verdi či Petr Iljič Čajkovskij.

„Za moji profesní kariéru odešlo mnoho mých kolegů a kamarádů. Rudolf Rokl, Karel Gott a letos i Ladislav Štaidl, „posteskl si Slováček, který doufá, že se zlepší pandemická situace i v kultuře.

Autor: Petra Malá