Včelka Mája. Kdo stojí za aranžmá tohoto hitu?

Zdroj: kniha Tanec mezi Mistry /Alka Hájková

Karel Svoboda a Karel Gott | Foto: VIPosobnosti.cz
Facebook
Twitter
WhatsApp
Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Lady Carneval, Stín katedrál, Drácula. A další stovky písní z pera Karla Svobody zůstanou navždy v našich vzpomínkách. Stejně jako jejich autor, který nás 28. ledna 2007 navždy opustil. Jeho písním bylo zapotřebí udělat velmi kvalitní aranžmá. To perfektně zvládl Pavel Větrovec. Jak na spolupráci s tímto hitmakerem vzpomíná pianista Karla Gotta v autorské knize Tanec mezi Mistry?

Dalším členem orchestru a významnou osobností v týmu se stal v roce 1982 pianista Pavel Větrovec. Své žáky aranžování a skladbu učil více jak dvacet let na Státní konzervatoři v Praze. Nastoupil do orchestru Ladislava Štaidla ještě v době, kdy za klavírem seděl Rokl. Gottův tým tak získal dalšího bravurního hráče na klávesy, aranžéra, kapelníka, kterého bylo možno vidět nejen na pódiu za klavírem, ale i běhat za míčkem na tenisovém kurtu s raketou v ruce.

Pavel Větrovec, Franta Raba a vítězové turnaje Jakub Hájek a Vojta Pirk | Foto: Mirek Malec

 

„S tenisem jsem začal po padesátce a strašně mě to baví. Je to nádherná hra, nedá se na ní nic ošidit, okecat. Potřebuju taky nějaký pohyb, jsem hravý, takže mě baví hra.“ A to doslova. Dlouhodobě účinkovat v orchestru Ládi Štaidla nebyla pro tohoto klavíristu jednoduchá cesta, o které už ale dál vypráví sám.

Karel Svoboda nad autorizací textu, Alka Hájková | Foto: Alan Pajer

„Cesta ke Karlovi byla dlouhá. V Ústí nad Labem jsem náhodně doprovázel Jiřího Suchého na klavír. Pozval mě pak do Semaforu. Nějakými cestami osudu jsem přišel do kontaktu s Karlem Svobodou, který v té době natáčel seriál Biene Maja. Karel i v Německu vystupoval s odlišným repertoárem a Babička, nebo píseň z filmu Doktor Živágo, Weist du wohin, byly obrovskými šlágry. Další peckou pro německé publikum byla Svobodova Hey, Hey, Baby, kterou Karel pro ně nazpíval pod názvem Einmal um die ganze Welt.

Karel Svoboda

Čtěte takéKarel Svoboda: Nikdy jsem nechtěl působit submisivně

Se Svobodou jsme spolupracovali i na dalších seriálech, Návštěvníci nebo na filmu Což takhle dát si špenát. Bylo toho spoustu a rád na tuto krásnou spolupráci vzpomínám. V Supraphonu jsem se věnoval hudební režii a tady už jsem měl možnost přijít do styku přímo s Gottem. Vlastně jsme se propojili už v době, kdy Svoboda psal titulní melodii právě k Včelce Máje. Tu úplně původní verzi, kterou Karel nazpíval, jsem já nahrával u Karla Svobody. A také jsem ji aranžoval, protože tomu se Karel sám moc nevěnoval. Aranžoval za něj jeho bratr Jirka, později další, kterým věřil. Nakonec to ale stejně vše schvaloval. Míval připomínky, co a jak změnit a upravit do finální podoby.

Spolupracoval jsem například s Felixem Slováčkem, který měl svůj samostatný recitál. Rudla Rokl někdy nemohl vždycky kvůli své nemoci doprovázet na piano, takže mě zase oslovili. Svoboda měl v Jevanech společný plot s Láďou Štaidlem. Také tahle propojenost měla vlastně i své zákonitosti. Po několikaleté spolupráci se Svobodou mě oslovil Štaidl. Nastoupil jsem do jeho kapely jako řádný člen. Tenhle celý sled událostí předcházel spolupráci s Gottem.

kniha Tanec_mezi_Mistry
0