Na pohovor přijďte včas a myslete na první dojem

Autor: Alena Hájková

Foto: Pixabay
Facebook
Twitter
WhatsApp
Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Jste pozváni na pohovor? Říká se, že nikdy nemáme druhou šanci udělat první dojem. Proto je důležitý. Špatný začátek jej může celý pokazit. Proto přijďte včas. A dbejte na vzbuzení sympatického prvního dojmu. První dojem je v podstatě instinkt, na jehož základě vnímáme druhé. Rozhodující jsou první vteřiny, kterými můžeme ovlivnit celý pohovor.

První a poslední dojem

Má u pohovoru napůl vyhráno ten, kdo má šarm a charizma? Hezcí a milí lidé hledají nejen práci lépe, ale mají i vyšší plat. Mít šarm a charizma se nedá naučit. Je to dar, se kterým je potřeba nejen vhodně, ale i citlivě zacházet. Být hezký a milý je sice velká výhoda, ale musí se skloubit i s příjemným vystupováním a jednáním s lidmi. K vytvoření dobrého dojmu patří úsměv, způsob hovoru – zřetelný, dostatečně hlasitý, sebejistý, ale ne nadutý. Dbejte nejen na to, co říkáte, ale i jak to říkáte. Výhodou je přirozený projev. Nepředstírejte, gesta by měla být v souladu s tím, o čem hovoříte. Důležitý je vzhled, celková upravenost, mimika, gestikulace, ale i způsob, jakým uchazeč sedí. Umění je najít hranice, jakým způsobem komunikovat s personalistou nejen proto, aby uchazeč nepůsobil podlézavě, ale ani konfliktně. Pamatujte, že dobrý dojem je nutné po sobě i zanechat. Podat ruku, mile se usmát, poděkovat za rozhovor nebo se zmínit, že by pro nás bylo potěšením u firmy pracovat, by mělo být samozřejmostí.

Připravte se na otázky

Zkuste odpovědět na následující otázky, které můžete očekávat, spatra a souvisle: Jaké máte pracovní zkušenosti? Jaké jsou vaše dobré a špatné vlastnosti? Abyste u pohovoru byli pohotoví, ještě před ním si písemně v několika větách shrňte, co můžete nabídnout. Nezapomeňte ani na zdánlivě běžné věci, například na řidičský průkaz nebo znalost jednoduchého účetnictví. Připravte se také na nepříjemné otázky druhé strany. Jakou máte představu o své práci u nás? Co byste chtěli dělat za pět let? Co byste na sobě změnil? Jaké máte slabiny? S nepříjemnými otázkami se vypořádejte doma během přípravy – pak vás nezaskočí.

Raději přijďte včas

Na pohovor je potřeba přijít připravený. Důležité je znát firemní kulturu. Informace získáte nejen přes webové stránky, ale i telefonickým rozhovorem například s recepční či asistentkou firmy. Neméně důležitá je dochvilnost. Špatný začátek vám může pokazit celý pohovor. I když zdravý dech patří základním hygienickým návykům, žvýkačku je lepší nechat raději doma. Společenské vystupování a vhodné oblečení jsou kromě znalostí oboru jedním z klíčů k úspěchu. Nedílnou součástí prvního dojmu je také úsměv nebo sympatie.

Vhodně se upravte

Například zdravotní sestry nebo zaměstnanci hotelu mají předepsaný pracovní oděv. V případě, že není přesně stanovený styl oblečení, je vhodné přijít oblečený podle zaměření firmy a pozice, na kterou se uchazeč hlásí. Do personální agentury bychom měli přijít oblečeni středně formálně. Muž by měl mít dlouhé nesportovní kalhoty, ne džíny, uzavřené boty nejlépe šněrovací, sako, košili s límečkem, nemusí mít kravatu. Důležité jsou i doplňky, pásek, parfém a deodorant. Ženy i muži by neměli mít mnoho řetízků a náušnic. K ženě se hodí sukně, halenka a sako nebo šaty. Někdy jsou vhodné i kalhoty. Punčocháče a uzavřené boty jsou nutností. Oblečení by mělo být pohodlné a elegantní zároveň. Zajímá vás víc? Podívejte se na kouzlouspechu.cz. Pokud si nejste jisti, jaké oblečení je pro vstupní pohovor vhodné, poraďte se s personální agenturou. Chcete-li se naučit správné verbální a neverbální komunikaci, vyhledejte agenturu, která se na tuto problematiku zaměřuje.

Pozorujte ostatní pracovníky

Co udělat, abyste zjistili, zda se do firmy hodíte? Důležité je všímat si prostředí a ostatních zaměstnanců. Buďte pozorní nejen při vstupních pohovorech, ale zkuste si předtím zajít do firmy a sledovat, jak se k sobě kolegové chovají, jaký mají přístup nejen k sobě, ale i k ostatním lidem. Informujte se o firmě nejen z jejích letáků či časopisu pro zaměstnance, ale i v denním tisku, na internetu. Pozorujte, zda se vám při domlouvání podmínek dívá personalista do očí a nepřehání to s euforií – znáte to, když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Snažte se co nejvíce pozorovat. Tímto se dozvíte nejvíce. Pokud se vám něco nelíbí, nechte si zpočátku hlavně negativní názory pro sebe. Jde-li o závažné věci, proberte je mezi čtyřma očima.

Na co se ptát, a na co ne?

Ptejte se, až po skončení úvodního rozhovoru a ve chvíli, kdy jste vyzváni.
– Otázky by měly souviset s prací. Tedy třeba s pracovní dobou, placením přesčasů, pracovní náplní, možnostmi vzdělávání, na koho se obracet v pracovních záležitostech.

Nikdy zpočátku nezacházejte do osobní roviny.
– Neptejte se hned na plat, nebo kdy si můžete vzít první volno.
– Nevyzvídejte osobní informace o šéfovi na ostatních zaměstnancích, nebo přímo na něm.

0