Jak se správně prezentovat při osobním pohovoru? Pozor na boty a žvýkačku

Autor: Jan Čížek

Foto: Pixabay
Facebook
Twitter
WhatsApp
Picture of Alena Hájková
Alena Hájková

Redaktorka

Dostavit se k přijímacímu pohovoru pro nás znamená, že přemýšlíme nejen, jak se budeme prezentovat, ale i jak se oblékneme. Zvolit vhodné oblečení, vhodné doplňky, nalíčení či parfém je velmi důležité a svědčí to nejen o tom, jak si vážíme sami sebe, ale i ostatních.

Jinak se oblékáme v létě, jinak v zimě. Také záleží na jakou pozici se hlásíme. Většinou bychom měli volit takový styl oblečení, jaký se čeká od našeho budoucího povolání. Zajímá vás víc? Podívejte se na kouzlouspechu.cz . Pokud si nejsme úplně jisti, kluci v tmavých kalhotách, čisté košili s kravatou a sakem a dívky v kostýmku nic nemůžou zkazit.

Velmi důležitým doplňkem jsou nejen pásky, hodinky a kabelky. Pokud je to možné, měli bychom se přílišnému počtu řetízků, náramků náušnic či líčidel vyhnout. Ani silný parfém nebo hluboký dekolt spolu s krátkou sukní z průsvitného materiálu vám nezaručí úspěch a místo. Nevhodné jsou šaty na ramínkách i bokové kalhoty s krátkým tričkem a tílka odhalující jak ramena. Ani pearcing není to pravé, čím zkrášlit různá místa po těle. Kluci by měli nechat kraťasy, tílka i trička s krátkým rukávem nechat ve skříni a ať je jakékoliv počasí, zvolit vhodné kalhoty, košile a sako. Ani tady by neměly být opomenuty doplňky. Hlavně nezapomínejte na boty! Určitě nechoďte naboso nebo v letních sandálech. U mužů by měly ponožky ladit s barvou bot a kalhot. Pro dívky, paní jsou vhodné silonky. Oblečeni dokonale a nevyzývavě bychom měli být i v těch největších vedrech. Je jasné, že mladý člověk asi nemá takové možnosti, aby si mohl dovolit koupit drahé oblečení. Přijít však upravený a čistý, si myslím, může každý. A tak i tady raději všeho s mírou. Člověk by měl působit harmonicky, tedy měl by umět sladit oblečení s gesty a komunikací úměrnou jeho věku, postavení. Přesto, že svěží dech je nedílnou součástí osobní hygieny, žvýkačku nechte raději doma.

Máme-li vyřešen problém, co na sebe, začněme přemýšlet, co na sebe prozradíme, či nikoliv, a jakým způsobem a o čem budete hovořit. Výhodou je, pokud jsme již měli možnost telefonicky hovořit s personalistou, protože si můžeme alespoň malinko udělat obrázek o tom, jak se bude rozhovor-setkání odvíjet. Samozřejmě, že je důležité, jaký první dojem vzbudíme my. Ale také i přes trému a nejistotu, kterou v sobě máte mějte oči otevřené a snažte se sledovat nejen prostředí, ve kterém se právě nacházíte a i člověka, kterého máte před sebou. Velmi moc vám to napoví a můžete si udělat alespoň rámcový obrázek o firmě. Tedy prvním dojmem nepůsobíte jenom vy, ale i společnost, ve které se nacházíte a se kterou komunikujete. U každé z firem probíhá pohovor jinak, má různou délku trvání. Některému personalistovi stačí ústní pohovor, jinde projdete různými testy nebo vás nechají napsat pár vět na PC. V čase pandemie upřednostňují on-line rozhovory.

Nejen rozhovor a oblečení, ale i neverbální komunikace velmi silná a hraje velkou roli. Tedy postoj, kde máte ruce, jak sedíte , jste-li otočeni přímo nebo bokem k personalistovi. Jak gestikuluje, kam se právě díváte nebo jak se u toho tváříte. Důležitý je i způsob jakým podáváte ruku, představuje. V každém případě byste se měli věnovat jenom rozhovoru a tak by váš mobilní telefon měl zůstat vypnutý.

Jste-li vyzváni do místnosti k personalistovi, nezapomeňte zaklepat i na otevřené dveře/futro/ a poté vstoupit a pozdravit. Vstupujte najednou, nestrkejte do dveří nejdříve hlavu, abyste se podívali kde co a kdo je, ale vstupte důstojně pomalejším krokem. Vstoupit rychle do kanceláře nepůsobí právě nejlépe stejně tak jako pomalé loudání, naznačující, že si vlastně nejsem jist, zda-li vůbec chci nebo nechci absolvovat rozhovor. Poté pozdravte zřetelně a nahlas.

Potencionální zaměstnavatel či personalista by měl vstát od svého stolu, jít vám naproti a podat jako první ruku. Při té příležitosti je vás, abyste eventuálně zopakovali své jméno a vyčkali, až vám nabídne místo. Vyčkejte, až se druhá strana také posadí a začne s vámi vést rozhovor. Snažte se odpovídat jasně stručně, ale i poutavě a hlavně k věci. Neunavujte dlouhým monologem o ničem nebo naopak neodpovídejte jednou větou.

Během rozhovoru se nesnažte nechat „zatlačit“ protistranou do rohu a snažte se vést vyrovnaný rozhovor. Profesionální personalista se bude snažit pomocí „odlehčených“ otázek vám z nich přátelskou formou pomůže. Rozhovor by měl oboustranně probíhat v příjemné atmosféře a měli byste si z něj odnést pro sebe zkušenosti, do dalších pohovorů.

Na konci pohovoru se vás zeptají, jakou máte představu o svém platu. Ne každý se umí ocenit, ne každý zná svoji cenu. Od absolventů se očekává, že nastupují za nejnižší plat. Přesto je dobré mít představu o tom, jaký plat pozice, na kterou se hlásíme nabízí. Není dobré si klást přehnané požadavky, ale zbytečně se podceňovat je zbytečné. Hodnota člověka roste s jeho zkušenostmi, vzděláním a tím, jak dobře umí pracovat.

Délku pohovoru určuje personalista. Jeho ukončení poznáte nejen podle toho, že Vám poděkují, ale i tak, že například personalista zavře desky , vstane a tím tak dá najevo, že rozhovor je konce. Někdy se hovory končí i neformálním, krátkým povídáním o věcech, které zdánlivě nemají s prací nic společného. Ale co člověk ví. Někdy rozhodují nejen úplné maličkosti, ale i náhody, sympatie nebo nesympatie.… I když profesionální personalista by neměl dát na to, jestli jste mu padli do oka nebo ne, jsou ta také jenom lidé.

Na úplném konci jen poděkujte za rozhovor, můžete se nenápadně zmínit, že se těšíte na spolupráci s firmou. Počkejte, až Vám podá ruku ten, kdo s vámi přijímací pohovor vedl a vzdalte se. Nezapomeňte se také rozloučit s ostatními nebo na recepci. Tedy snažme se i zanechat po sobě příjemný dojem.

Váš potencionální zaměstnavatel by vás měl vyrozumět během několika dní-týdnů, zda-li jste byli úspěšnými kandidátem nebo vám napsat, z jakého důvodu dali přednost jinému uchazeči. Seriózní firma vám napíše i důvod nepřijetí. To, že vás nepřijali neznamená, že jste špatní nebo že jste udělali něco špatně. Každý zaměstnavatel má svou jasnou představu o svých zaměstnancích a vy jste jen do této představy nezapadli. Každopádně máte ale cennou zkušenost, a jak probíhá pohovor, kde jsou vaše silné nebo naopak slabé stránky a třeba příště budete úspěšní.

0